Ígéretem
szerint visszatérek ahhoz a pici "kinövéshez", ami az egyik tegnapi
fotón alig-alig látszott. Itt egy nappali kép ugyanabból az irányból, a
következőn pedig mutatom is kinagyítva azt a valamit:
Ott
a kicsi kép közepén mintha ülne valaki! Ül is, mégpedig a cár, Nagy
Péter, bronzba szoborva. Furcsa szobor, nagy visszhangja volt, amikor
1991-ben idekerült a Péter-Pál erőd központjába, közvetlenül a
székesegyház mellé, melyben a cár is nyugszik. Alkotója Mihail Semjakin,
a száműzött szobrász, aki 1971 óta Amerikában él és 1989-ig a lábát sem
tehette be a Szovjetunióba. Az emlékművet, melyen nyolc évig dolgozott,
ajándékba adta szülőhazájának.
A
szobor arcvonásait a Rastrelli által még Péter életében készített maszk
nyomán mintázta Semjakin, a fej tehát igazán hitelesnek mondható,
összességében azonban a látvány enyhén szólva szokatlan. A karosszékben
ülő cár törzse és végtagjai aránytalanul hatalmasak
az élethű fejhez képest. A művész állítólag ezzel a megoldással az orosz
ikonfestészetben az emberi test arányainak ábrázolására érvényes
szabályokat vette alapul. A nagyközönséget azonban nem érdekelte az
alkotó magyarázata, felháborítónak találták a szobor kinézetét,
olyannyira, hogy a felállítás után a vandalizmus elkerülésére
kénytelenek voltak őrséget állítani az emlékmű mellé. De ahogy telt az
idő, elcsitultak a tiltakozások és mostanra mindenki hozzászokott a
látványhoz, a merészebb turisták a cár térdére ülve fotóztatják magukat,
sőt már babona is kapcsolódik a fura bronzalakhoz: aki a cár hosszú,
vékony ujjait megsimítja, annak a kívánsága teljesül.
Számomra
még a szobor arányainál is furcsább, hogy a cárt az ábrázolásokon
megszokott hajzat nélkül mintázta meg a művész. Mint tudjuk, 53 évesen
halt meg, végül is addigra meg is kopaszodhatott, de ennek ellentmond,
hogy fennmaradtak metszetek a halálos ágyán fekvő cárról és ott is a
szokott sötét hajfürtökkel látható. Bár azt hiszem, közelebb áll a
valósághoz, hogy a hatalmas termetű cár a nyilvánosság előtt parókát
hordott. Ami pedig a termetét illeti, mindig hihetetlennek tartottam,
hogy a 203 centis magasságával hogyan tudott élni és dolgozni abban a
kicsi faházban, melyet téglaházba beépítve múzeumként mutatnak a
látogatóknak. Voltam benne - no persze nem magában a faházban, hanem az
azt körülvevő épületben, ahol körbejárható a házikó és az ablakain a
látogató bepillanthat a belsejébe. Egyébként a cár állítólag agorafóbiás
volt, azért is töltötte ideje nagy részét abban a termetéhez nem illő
kicsi házban, de hogy a fejét hogyan nem verte be a mennyezetbe, azt el
se tudom képzelni.
Szóval, magasnak magas volt, de az biztos, hogy nem olyan aránytalan felépítésű, mint a fenti szobor. Dehát rendben van, engedjük meg az alkotónak, hogy a művészi szabadság, meg az orosz ikonfestészet szabályainak jegyében úgy ábrázolja a nagy cárt, ahogy neki tetszik.
Szóval, magasnak magas volt, de az biztos, hogy nem olyan aránytalan felépítésű, mint a fenti szobor. Dehát rendben van, engedjük meg az alkotónak, hogy a művészi szabadság, meg az orosz ikonfestészet szabályainak jegyében úgy ábrázolja a nagy cárt, ahogy neki tetszik.



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése